Lokomotywy spalinowe Newag 311D ponownie we flocie Captrain Polska
W grudniu, po kilku latach przerwy wprowadziliśmy do eksploatacji lokomotywę typu 311D o numerze 07. Dobrze znamy tę lokomotywę, wiemy o jej słabościach, ale wiemy też, że właściwie eksploatowana może być naprawdę dobrą i efektywną lokomotywą, jedną z najmocniejszych lokomotyw spalinowych na rynku. Na chwile obecną lokomotywa obsługuje na stałe relację Sandomierz – Kolbuszowa – Sandomierz, podstawiając na terminal kontenerowy wagony naszego klienta - PCC Intermodal.
Z ciekawostek dotyczących lokomotywy należy nadmienić, że została ona wyprodukowana w zakładach Newag w Nowym Sączu. Jest ona współczesną modernizacją lokomotywy serii ST44. W swojej dotychczasowej karierze na torach przez kolejarzy i miłośników kolei została ochrzczona: Robogagarinem, Batmanem, Transformersem albo Lordem Vaderem.
Lokomotywa przeszła stosunkowo dużą modernizację w stosunku do popularnych na polskich torach radzieckich lokomotyw M62 (ST44). Z pierwowzoru zdecydowano się zachować jedynie ostoję pudła i wózki jezdne. Najbardziej widoczną i całkowitą zmianą jest zmiana wyglądu i funkcjonalności pudła lokomotywy – zamiast pudła z wewnętrznym przejściem pomiędzy kabinami, zastosowano przejście pomiędzy nimi za pomocą zewnętrznych pomostów. Dzięki takiemu zastosowaniu przejścia pomiędzy kabinami uzyskano łatwiejszy dostęp do silnika. Dodatkowo czoło pojazdu zyskało nowy wygląd. Kabiny zostały przebudowane na bardziej ergonomiczne i dzięki temu zapewniają maszynistom lepsze warunki pracy.
Podczas przebudowy zamontowano bardziej ekonomiczny silnik firmy General Electric, który zużywa o 20% mniej paliwa w przeliczeniu na 1 000 bruttotonokilometrów w stosunku do starszych lokomotyw ST44. Nie bez znaczenia jest również mniejsza emisja spalin, która została dostosowana do norm UIC II.
W sumie będziemy mieli trzy lokomotywy tego typu w naszej flocie. Zapraszamy do składania zapytań przewozowych dla ciężkich pociągów, na długich trasach gdzie lwią cześć stawi odcinek spalinowy