Captrain pozyskał lokomotywę Gama Marathon
Przełom roku to dobry czas na testowanie nowych rozwiązań, więc idziemy „za ciosem” i wprowadzamy do ruchu kolejny typ lokomotywy. Z przyjemnością informujemy, że Captrain Polska rozpoczął współpracę z firmą Rail Capital Partners i wydzierżawił lokomotywę Gama Marathon 111Ed-018. Jest to lokomotywa dedykowana do transportu intermodalnego i jesteśmy dumni, że jako pierwsi w Polsce będziemy mogli wykorzystać lokomotywę wyprodukowaną przez PESA dla RCP w ramach projektu intermodalnego dofinansowanego przez CUPT. Dzięki silnikowi dojazdowemu liczymy na optymalizację kosztów oraz znaczącą poprawę jakości i terminowości dostaw dla naszych klientów. Lokomotywa od razu trafiła do ruchu i już w dniu odbioru tj. 15 grudnia poprowadziła swój pierwszy pociąg intermodalny z Frankfurtu do Brzegu Dolnego.
Z ciekawostek dotyczących tego typu lokomotywy należy nadmienić, że wyprodukowana została w zakładach PESA Bydgoszcz, która zaprojektowała kilka typów lokomotyw pod wspólną nazwą Gama. Oferowane są pojazdy elektryczne i spalinowe zarówno do ruchu towarowego jak i osobowego.
Pierwszym modelem z rodziny Gama jest właśnie lokomotywa 111Ed Marathon. Budowa lokomotywy rozpoczęła się na początku 2012 roku, a po raz pierwszy zaprezentowana została 18 września na targach InnoTrans 2012 w Berlinie. Pierwsze jazdy próbne odbyły się w październiku 2012 na stacji Bydgoszcz Wschód Towarowa i następnie na liniach do Inowrocławia, Poznania i Zduńskiej Woli Karsznic. Testy lokomotywy obejmowały między innymi zachowanie lokomotywy przy jeździe luzem i przy różnych obciążeniach i trwały do 25 listopada 2012. Od listopada 2012 do grudnia 2012 Gama była testowana na torze w Żmigrodzie, gdzie podczas prób osiągnęła prędkość 173 km/h.
Po pomyślnym odbyciu wszystkich wymaganych prawem prób dopuszczona została czasowo do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h i towarowych do 140 km/h. Lokomotywa jest 4-osiową jednostką elektryczną o mocy 5600 kW, zasilaną napięciem 3 kV DC. Dodatkowo zamontowano pomocniczy silnik spalinowy mocy 405 kW (Caterpillar) sprzęgnięty z prądnicą prądu stałego o mocy 420 kW.
Przy jeździe na silniku spalinowym maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 40 km/h (w czasie testów bez wagonów udało się uzyskać 76 km/h) . Pojemność zbiornika paliwa to 1000 litrów. Proces przestawienia się pojazdu z zasilania elektrycznego na spalinowy trwa 5 minut.